PAROHIA “ŞERBAN VODĂ" Anul III Nr. 5 (102)
3 februarie 2013
Foaie de duminică
Duminica a 32 - a după Rusalii – a lui Zaheu, Sf. şi Dreptul Simeon, Sf. Prorociţă Ana
Setea de
înnoire duhovnicească
Iisus, intrând,
trecea prin Ierihon. Şi iată un bărbat cu numele Zaheu, şi acesta era
mai-marele vameşilor şi era bogat; şi căuta să vadă cine este Iisus, dar nu
putea de mulţime,fiindcă era mic de statură. Şi alergând el înainte, s-a suit
într-un sicomor ca să îl vadă, căci pe acolo avea să treacă. (Lc. 19, 1-4)
Vameşi se numeau strângătorii impozitelor. Ei puteau dobândi
bani pe cale nedreaptă la strânsul impozitelor, şi o făceau. Erau cruzi şi
lacomi, jefuiau poporul, iar poporul îi ura, însuşi cuvântul „vameş” ajunsese
pentru popor totuna cu „păcătos”.
Zaheu era mai-marele vameşilor, şi asupra lui apăsa şi
mai greu ura poporului decât asupra vameşilor de rând - dar iată că omul acesta
păcătos s-a aprins de dorinţa să-L vadă pe Domnul Iisus Hristos, despre Care
auzise atât de multe. Când Domnul a trecut pe lângă pomul unde şedea Zaheu, El
S-a oprit deodată şi a grăit: „Zaheu, coboară mai repede din pom şi mergi
acasă, fiindcă astăzi trebuie să vin la tine”.
Pentru ce Domnul,
trecând printr-o mulţime uriaşă de popor, şi-a întors dintr-o dată
luarea-aminte asupra lui Zaheu? Pentru ce l-a chemat pe nume? Fiindcă Domnul,
Atoateştiutor fiind, cunoştea nu doar numele lui Zaheu, ci şi inima lui, şi
dorinţele lui.
Dar ce s-a întâmplat în sufletul lui Zaheu? Cum se simt
oamenii care, asemenea lui, trăiesc în nedreptate, de Dumnezeu nu se tem şi nu
se ruşinează de nimeni (v. Lc. 18, 2)? Sufletul lor păcătos nu cunoaşte odihnă
nici ziua, nici noaptea. Cât de greu este pentru ei să îndure dispreţul şi ura
poporului! Propria conştiinţă le roade fără încetare, ca un vierme crunt, inima
- dar patima banilor înăbuşă totul. „N-au decât să ne dispreţuiască”, spun ei,
„în schimb suntem bogaţi. Avem de toate.”
Credeţi că e uşoară o
viaţă ca aceasta? Nu, ci e foarte grea. Greu este să înăbuşi mereu glasul
conştiinţei. Greu este să duci povara urii şi dispreţului oamenilor. Aşa era şi
cu sufletul nefericitului Zaheu.
Dar de ce dorea el atât de puternic să Îl vadă
pe Domnul Iisus Hristos, de ce s-a suit în smochin ca să-L privească măcar din
depărtare? Din simplă curiozitate? Nu: el simţea şi ştia cât de Mare şi Sfânt este Domnul Iisus
Hristos. El auzise despre marile Lui minuni, despre redarea văzului orbilor,
despre învierea morţilor, şi sufletul lui păcătos tresaltă.
Nu simpla curiozitate
îl atrăsese, ci dorinţa tare de a privi măcar la Cel mai sfânt decât toţi
sfinţii, la Cel atât de nesfârşit potrivnic întunecării şi nedreptăţii
propriului lui suflet. Conştiinţa lui păcătoasă era mişcată ca niciodată. El
năzuia să-L vadă pe Prorocul Cel minunat, asemenea Căruia lumea încă nu
cunoscuse, şi în inima sa gândea: „Dar eu, păcătosul, voi rămâne încurcat şi pe
mai departe în viaţa aceasta ticăloasă, pentru care oamenii mă urăsc şi mă
dispreţuiesc?”
Iar Domnul ştia ce
cotitură avusese loc în sufletul lui păcătos, ştia că acest suflet nu este greu
de mântuit. Tocmai de aceea S-a şi hotărât să meargă în casa lui Zaheu. Zaheu
s-a dat jos repede din pom şi a fugit acasă pentru a-L primi pe Domnul Iisus
Hristos. După aceea, cutremurat de vizita lui Hristos, a stat înaintea Lui si,
lepădând îndată şi cu hotărâre lăcomia sa de bani, a zis: Iată, jumătate din
averea mea, Doamne, o dau săracilor, şi dacă am năpăstuit pe cineva cu ceva,
întorc împătrit. (Lc. 19, 8)
Iată ce pildă de
adâncă pocăinţă; iată cât de adânc a cutremurat sufletul acestui om păcătos
cercetarea dumnezeiască. Tocmai la el, un păcătos atât de ticălos, dispreţuit
de oameni, să vină însuşi Domnul Iisus Hristos?! Dar Domnul ce a răspuns? Astăzi
s-a făcut mântuire casei acesteia, căci şi acesta este fiu al lui Avraam. (Lc.
19, 9)
Aşadar, Zaheu, om
păcătos, mânat de nevoia simţită lăuntric a renaşterii duhovniceşti, a început
să caute întâlnirea cu Hristos - şi această întâlnire a avut loc, aducând
mântuire casei lui. Sfânta Biserică ne îndeamnă să-L căutăm pe Domnul urmând
pilda lui Zaheu, să înviem în sufletul nostru frica de Dumnezeu dându-ne seama
de păcătoşenia noastră şi de nevoia pocăinţei şi înnoirii.
Dar noi, spuneţi-mi,
oare puţine păcate avem? Oare nu suntem toţi datori să ne pocăim din toată
inima, asemeni lui Zaheu, şi, asemenea lui, să ne plătim datoriile faţă de cei
pe care i-am necăjit? Să ne fie pildă întotdeauna această întoarcere la
credinţă a mai-marelui vameşilor. Să ne străduim şi noi, când ne va cerceta
Domnul în chip nevăzut, să Îl primim aşa cum L-a primit Zaheu şi să ne
învrednicim de aceleaşi cuvinte pe care le-a auzit el. Amin. (Sursa
- Sfântul Luca al Crimeei - Cuvânt în
duminica lui Zaheu, I. Setea de înnoire
duhovnicească)
Tot în această zi, pomenirea preacuviosului părintelui nostru Varsanufie, "Marele Bătrân", şi a cuviosului Ioan, cel numit "Proorocul", ucenicul sfântului Varsanufie
Sfântul Varsanufie cel Mare şi
Ioan Profetul au trăit în timpul secolului al VI-lea, în timpul domniei
împăratului Iustinian I (483-565). Ei au dus o viaţă ascetică în mănăstirea Avvei Seridus (Serid sau
Serida) din Palestina, lângă oraşul Gaza.
Sf. Ioan, discipol al Sf. Varsanufie, a
locuit într-o chilie în afara mănăstirii Avvei Seridus timp de 18 ani până la
moartea sa. Sf. Ioan l-a imitat pe învăţătorul său în virtute, viaţă ascetică
şi folosirea tăcerii. Datorită darului înaintevederii cu care era învrednicit,
sfântul era numit "profetul".
Există manuscrise cu date despre viaţa, faptele şi
darurile cu care erau înzestraţi Sfinţii Varsanufie şi Ioan, care au fost traduse pe vremea Sf. Paisie Velicicovschi
(prăznuit la 15 noiembrie) în limbile română şi slavonă. Manuscrisele au
fost traduse în limba rusă şi publicate în secolul al XIX-lea de părinţii mănăstirii
Theotokos - Optina. O sută din "scrisorile" acestea de răspuns la
problemele monahilor din comunitatea sa se găsesc în volumul 11 din Filocalia românească, în traducerea
Părintelui Dumitru Staniloae .
Învăţăturile Sfinţilor Varsanufie şi Ioan arată desluşit
perfecţiunea lor duhovnicească şi dragostea pentru oameni, dar conţin prea
puţine elemente despre viaţa lor.
După ce a petrecut timp
îndelungat în izolare, până la moartea Sf. Ioan Profetul şi după aceasta, Sf.
Varsanufie s-a dedicat celor din jur, povăţuindu-i pe calea mântuirii, după cum
mărturiseşte Avva Dorotei (prăznuit la 5 iunie). Sf. Varsanufie răspundea celor
ce întrebau, prin Sf. Ioan, uneori cerându-i lui să dea răspunsuri. Alteori îl
ajuta Avva Seridus (prăznuit la 13 august), care-şi nota răspunsurile
sfântului.
În răspunsurile celor doi sfinţi, care erau
îndrumători de viaţă spirituală nu numai pentru contemporani ci şi pentru generaţiile următoare, se vede foarte clar înduhovnicirea
lor crescândă, "din putere în putere".
Nu ştim când a ajuns Sf. Varsanufie la mănăstirea Avvei Serid (Seridus) şi nici nu ştim nimic despre
casa şi familia Sf. Ioan Profetul. Ascultând poveţele Sfântului Varsanufie,
Ioan a atins culmile perfecţiunii, asemănându-i-se întru totul mentorului său.
Din smerenie, Ioan îi îndruma spre Avva Varsanufie pe cei care veneau să ceară
cuvinte de folos de la el.
Sf. Ioan a prevăzut şi a
proorocit o mulţime de lucruri, până şi data morţii sale, la o săptămână de la
moartea Avvei Seridus. Avva Elian, tânărul egumen al acestei mănăstiri, l-a
implorat pe Ioan să rămână cu el încă două săptămâni ca să-l înveţe cum să
conducă mănăstirea. Sf. Ioan i-a îndeplinit rugămintea şi s-a stins din viaţă
două săptămâni mai târziu.
Sf. Varsanufie cel Mare a trăit mai mult decât discipolul
şi prietenul său dar a îmbrăţişat tăcerea refuzând să mai dea răspunsuri
oamenilor.
Despre cuviosul Părintele nostru Varsanufie se spune că
era unul din acei puţini pentru care ţinea Dumnezeu lumea în timpul său, fiind
supranumit "Marele Bătrân". A trecut la Domnul pe la anul 540, în
chip minunat.
Aceşti doi sfinţi au lăsat moştenire cartea mântuitoare
de suflete numită Îndreptar de viaţă spirituală: răspunsuri la întrebările discipolilor
de către Sfinţii Monahi Varsanufie şi Ioan, care a fost foarte cunoscută
printre sfinţii, asceţii şi scriitorii generaţiilor următoare, după cum arată
scrierile Sf. Teodor Studitul (11 noiembrie şi 26
ianuarie), ieromonahului Nikon Chernogorets (+1060) sau Sf. Simeon Noul Teolog
(prăznuit pe 12 martie). (Sursa – www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/sinaxar)
Nu trebuie să uităm!
Mai dăunăzi am găsit un articol care mi-a atras
atenţia: “Cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părintelui nostru Mitropolit
IOSIF, sâmbătă 9 februarie 2013, va continua ciclul de conferinţe comemorative
MARTOR, dedicat MARTIRILOR MĂRTURISITORI DIN TEMNIŢELE COMUNISTE. Programul întregii zile va
fi consacrat memoriei lui Ioan Ianolide (n.r.- la Paris), celui care a fost
prietenul de suferinţă şi rugăciune, precum şi biograful lui Valeriu Gafencu
(Sfântul închisorilor).
După Sfânta Liturghie,
Înaltpreasfinţitul Iosif va oficia parastasul de veşnică pomenire pentru Ioan,
mort la 5 februarie 1986 şi va deschide ziua comemorativă.
Alături de Valeriu Gafencu, Ioan Ianolide a luptat pentru apărarea
credinţei ortodoxe, făcând parte din grupul
misticilor (nume dat chiar de Securitate) din temniţa Aiudului şi mai târziu din cea de la Târgu Ocna. După
ieşirea din puşcărie, într-o atmosferă unde domneau frica şi teroarea, scrie
cartea memoriilor, predanie a mărturisitorilor români din închisori: Întoarcerea la Hristos – document pentru o
lume nouă (edţie îngrijită la mănăstirea Diaconeşti, editura
Christiana), ascunzându-şi, de altfel, manuscrisul de frica Securităţii. El
însuşi se destăinuie cititorilor: Am
scris aceste pagini tensionat de frică…dar nu pot muri fără a mărturisi tuturor
oamenilor, cinstit şi obiectiv, cele ce
am trăit, am văzut şi am suferit…”
M-am gândit că suntem în Anul Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena,
cei care au pus stavilă martirajului creştinilor prin Edictul de la Mediolan din anul 313. Biserica lui Hristos a ieşit
astfel din catacombe. Şi noi românii nu trebuie să ne uităm martirii noştri care au pătimit sau au
murit în temniţele comuniste pentru apărarea credinţei şi a valorilor acestui
neam. Nu trebuie să uităm că Biserica Ortodoxă Română a suferit nu numai în
urma interdicţiilor regimului ateu, dar şi-a dat obolul prin sutele de clerici,
călugări, mireni care au stat ani
întregi în închisori, torturaţi,
bolnavi, în frig şi cumplită mizerie. Unii din ei nu au mai ieşit de acolo. Dar
din cei care au ieşit, unii , chiar cu preţul libertăţii lor au pus pe hârtie
ce li s-a întâmplat în închisoare pentru ca alţii să nu uite.. Şi mulţi au
mărturisit că acolo L-au aflat cel mai aproape pe Dumnezeu.
Ioan Ianolide este un exemplu. A trăit aproape
23 de ani în închisoare, l-a cunoscut pe Valeriu Gafencu, căruia i-a fost
prieten apropiat, şi ne-a lăsat memoriile sale care au fost publicate după 1989. Prin ele am
descoperit o lume şi o istorie pe care unii o vroiau îngropată şi uitată.
Datoria noastră este să cunoaştem cât
mai bine acea epocă şi pe cei care nu şi-au trădat credinţa. Mai ales că,
oricând istoria se poate repeta! Iar
românii trebuie să fie mândri de istoria lor, de înaintaşii noştri, şi de
Biserica Ortodoxă Română.Jertfelnicia ortodoxă în anii comunismului – Prejudecăţi şi mistificări curente
Să vedem însă ce spun datele statistice efective, atâtea câte s-au putut inventaria deocamdată. ...dicţionarul statistic intitulat Biserica întemniţată. România: 1944-1989, alcătuit de Paul Caravia, Virgiliu Constantinescu şi Flori Stănescu (şi apărut sub egida Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului, fără limitări confesionale, ceea ce dă posibilitatea unor comparaţii foarte relevante), unde se află înregistrate 2544 de persoane, între care 2398 de preoţi (ortodocşi - 1725; greco-catolici – 226; romano-catolici – 165; protestanţi şi neoprotestanţi – 90; de alte religii – 36). Deşi neincluşi în corpul dicţionarului, sunt menţionaţi în studiul introductiv şi 31 de ierarhi ortodocşi scoşi din scaun (sechestraţi sau exilaţi, unii morţi în împrejurări pe cât de obscure, pe atât de suspecte, ca Irineu Mihălcescu sau Nicolae Popoviciu), peste 1500 de cazuri de personal ecleziastic epurat, precum şi 60 de monahi despre care se ştie cu certitudine că au sprijinit mişcarea naţională de rezistenţă. Un caz aparte este cel al deţinuţilor politici preoţiţi (n.r. – sau tunşi în monahism) după ieşirea din închisoare, printre care aflăm nume ilustre: N. Steinhardt, Constantin Voicescu, Gheorghe Calciu-Dumitreasa (acesta din urmă rearestat în 1979, pentru protestul său deschis împotriva ateismului oficial şi a dărâmării bisericilor, şi eliberat abia în 1984, iar în 1985 constrâns să părăsească ţara) etc.
Mai nou, au apărut cel puţin încă trei lucrări mai mult decât lămuritoare:
George Enache, Ortodoxie şi putere politică în România contemporană (Ed.
Nemira, Bucureşti, 2004), Adrian Nicolae Petcu (coord.), Partidul, Securitatea
şi Cultele: 1945-1989 (Ed. Nemira, Bucureşti, 2005) şi mai ales Martiri pentru Hristos, din România, în
perioada regimului comunist, E. I. B. M. B. O. R., Bucureşti, 2007, volum
de aproape o mie de pagini, realizat, sub formă de dicţionar, de un colectiv
multiconfesional de specialişti, în frunte cu tânărul istoric Adrian Nicolae
Petcu (cercetător CNSAS). În recentul martirologiu sunt înregistraţi, conform
actualului stadiu al documentaţiei, cei morţi în închisori sau ca urmare
directă a prigoanei anticreştine. „Lucrarea de faţă cuprinde un număr de peste 240 de martiri creştini care
şi-au dat viaţa pentru Hristos în timpul persecuţiei comuniste, atee. Dintre
aceştia, menţionăm că sunt 207 martiri
ortodocşi (din care 96 cu biografii întocmite), 30 de martiri romano-catolici şi 4 protestanţi evanghelici [greco-catolicii - cu victime destul de
numeroase - nu şi-au definitivat materialul până la ieşirea acestei prime
ediţii]. Din punct de vedere socio-profesional, majoritatea sunt clerici (preoţi şi episcopi), profesori de teologie,
avocaţi, un general de divizie, studenţi, călugări şi călugăriţe…” (Studiul
introductiv, pp. 39-40).
Da, prietene, vor fi existat şi ierarhi
manipulabili, şi preoţi nevrednici, şi monahi compromişi; nu pretinde nimeni
că Ortodoxia românească n-a avut uscăturile ei, numai că pădurea nu se judecă
prin uscături! Miile de deţinuţi şi sutele
de morţi, zecile de ierarhi înlăturaţi din scaun (ba
chiar lichidaţi) sau de monahi subversivi (copleşind cu mult, cum era şi
firesc, numărul celor de alte confesiuni adunaţi la un loc) nu reprezintă tot
Ortodoxia?! Mai degrabă se poate spune că majoritatea
covârşitoare a ortodocşilor în sânul naţiunii române a făcut ca Biserica
strămoşească să aibă, proporţional, şi mai mulţi virtuoşi, dar şi mai mulţi
păcătoşi decât minoritatea catolică sau decât confesiunile de dată recentă,
uneori cu totul nesemnificative numeric. Faptul că „virtuoşii” sunt cu
cerbicie ignoraţi, iar „păcătoşii” tendenţios invocaţi, ţine de lipsa de
rectitudine a adversarilor. În orice caz, Paul Caravia avea toată dreptatea să
conchidă, în studiul introductiv al Bisericii întemniţate: „Se vede că Biserica
nu a fost numai contemplativă, ci şi luptătoare” (p. 30).
Există astăzi o uriaşă literatură memorialistică
despre închisorile comuniste, iar ea este plină de figuri exemplare de preoţi
sau călugări ce au înfruntat, în numele lui
Dumnezeu şi al poporului român dreptcredincios, „fiara roşie”, majoritatea
fiind condamnaţi cu sentinţa formală de „uneltire împotriva ordinii sociale”.
Ba mai mult: mulţi dintre aceşti slujitori ai Bisericii au scris ei înşişi
cutremurătoare relatări despre anii de luptă anticomunistă şi de detenţie.
Înşir în continuare, în ordine alfabetică, o parte dintre aceste cărţi mărturisitoare
(cerând iertare că nu le-am putut înregistra pe toate): Ioan Bărdaş, Calvarul Aiudului. Din suferinţele unui preot ortodox,
Ed. Anastasia, Bucureşti, 1999; Dimitrie
Bejan, Oranki. Amintiri din captivitate, Ed. Tehnică, Bucureşti, 1995
(despre perioada prizonieratului la ruşi, ca preot militar; ulterior a făcut
închisoare şi în ţară, din 1950 până în 1964), şi Viforniţa cea mare, Ed. Tehnică, Bucureşti, 1996; Liviu Brânzaş, Raza din catacombă. Jurnal
de închisoare, Ed. Scara, Bucureşti, 2001, şi Martor într-un proces moral, Ed. Brad, 2000; Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Şapte cuvinte către tineri, Ed.
Anastasia, Bucureşti, 1996, sau Războiul
întru Cuvânt. Cuvintele către tineri şi alte mărturii, Ed. Nemira,
Bucureşti, 2001; Nicolae Ciolacu
[Monahul Nectarie], Haiducii Dobrogei. Rezistenţa armată anticomunistă din
munţii Babadagului,...... Zosim Oancea,
Datoria de a mărturisi. Închisorile unui preot ortodox, Ed. Harisma,
Bucureşti, 1995 (reed.: Ed. Christiana, Bucureşti, 2004); N. Steinhardt, Jurnalul fericirii, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1991
(numeroase reeditări ulterioare).
Mulţi dintre aceşti prigoniţi şi-au reluat
activitatea slujitoare după 1964, când închisorile politice au fost lichidate.
Securitatea a continuat să-i urmărească, mai mult sau mai puţin discret, dar nu
le-a putut curma, cu mici excepţii lăturalnice, zelul şi vrednicia. Ei au
lucrat, sub oblăduirea lui Dumnezeu, ca mari duhovnici, sau mari predicatori,
sau mari cărturari; unii au ajuns ierarhi, alţii arhimandriţi, alţii parohi
exemplari, iar ţara este plină de ctitoriile lor, putând fi consideraţi nişte
adevăraţi răscumpărători ai vremurilor. (Sursa – fragmente - Răzvan Codrescu - Comunicare
susţinută la Simpozionul „La început a fost Cuvântul…”, ed. a III-a: „Biserica
şi mass-media”, 9 mai 2007)
Necazurile brutarului de cuvinte
Ioan Ianolide
Ce de oameni s-au
strâns, frăţioare!
Livizi şi supţi,
Desculţi şi rupţi,
Zgribuliţi aşteaptă în bătaia vântului,
Să le frâng în două, ca pe soare,
Pâinea rumenă a cuvântului.
O, Doamne!
Dar eu sunt brutarul sărac!
Zadarnic flămânzii s-au strâns lângă
vatră...
Pe foc nu mocneşte decât un crâmpei
de arac,
Şi nici un pumn de făină-n covată nu
este.
Ia, coc şi eu, acolo,
Sub ţestul vechi, o piatră,
Cum a făcut femeia săracă din
poveste,
Să-şi amăgească ţâncii care
plângeau, flămânzi.
Pe vremea aceea, pesemne, sfinţii
blânzi
Mai colindau pământul
Şi pietrele – minune! – le preschimbau în pâini.
Hei, cin’ să fie, măre?
Sau poate numai vântul...
Şi ăi câini, ce latră-n uliţă a om străin... ?
Sfinte Doamne, Sfinte Petre!
Spre bordeiul meu s-aud paşii cum vin...Naşterea din nou
Să revenim însă la Aiud. Regimul penitenciar a fost
dur, mâncarea mizeră, izolarea grea, apa îngheţa în celulele noastre. Maiorul
Magistrat ne teroriza. Nimeni, dar absolut nici o forţă din ţară ori din
lume nu ne-a sprijinit.
Atunci
am descoperit duhovniceşte pe Hristos. Deşi am studiat mult, preocuparea de
căpătâi era cea sufletească. Ne rugam mult, ne
mărturiseam unii altora stările sufleteşti şi strădaniile de desăvârşire. Şi am ajuns la
conştiinţa păcatului şi am plâns amar atât greşelile personale, cât şi păcatele
colectivităţii. Am năzuit să trăim
creştineşte, ştiind că până la moarte omul trebuie să îşi scruteze sufletul,
dacă se află ori nu în Hristos.
Descoperirea creştinismului
i-a însufleţit pe cei mai buni dintre noi, dar nu fără reacţii negative şi
brutale, căci în rândul legionarilor erau multe curente şi dezbinări.
Cât despre mine, se poate crede că am ajuns la Hristos
datorită suferinţei specifice condiţiei de izolare, dar adevărul este cu totul
altul. Aspiraţiile mele de curăţie şi
desăvârşire ascundeau în cugetul meu nişte păcate ale tinereţii care mă
nemulţumeau şi pe care nu le puteam mărturisi, deşi erau lucruri prea
obişnuite, îmi era ruşine de păcatul ascuns. Era deci în mine un contrast, un
conflict între Dumnezeu în Care credeam şi omul păcătos care eram.
Lucrurile s-au agravat în ziua
în care am suferit o mare înfrângere a orgoliului din mine, încât, ruşinându-mă
de mine însumi, am putut să-mi spun:„sunt un ticălos!” şi am simţit nevoia
să mă mărturisesc sincer în faţa tuturor, dintr-o sete de umilinţă fără de
care simţeam că nu sunt în Dumnezeu, umilinţă pe care nu o avusesem până
atunci. Astfel am ajuns la prima spovedanie adevărată, povăţuit fiind de
un bun duhovnic şi sprijinit cu râvnă de un grup de prieteni cu care ne
străduiam împreună în cele duhovniceşti.
Am început să descopăr comorile duhovniceşti ale
Ortodoxiei şi m-am însufleţit. Se făcea
lumină înlăuntrul meu. Am avut o perioadă de închidere în sine, când eram atent
numai la mine. Eul meu murea sieşi şi via în Hristos. Atmosfera religioasă
tainică, duhovnicească, era acum în mine. Am eliminat păcatele cu uşurinţă,
deoarece năvălea în mine lumina. Virtutea nu era un principiu, ci lumină şi
viaţă, era conturarea tot mai deplină a lui Hristos în mine.
Mă călăuzeam după Filocalie şi Sfânta Scriptură. Tot ce e frumos şi bun inunda sufletul meu. Eram uimit
de prea multă frumuseţe. Regăseam lumea într-o nouă înfăţişare. Mă
copleşeau bucuriile lăuntrice. Trăiam aievea, real, treptat şi tainic naşterea
din nou.
(Sursa: Război întru Cuvânt -
http://www.razbointrucuvant.ro/2010/02/23/ioan-ianolide-despre-sfantul-valeriu-gafencu-si-nasterea-din-nou-in-temnita/
)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu